O viere...
Moja Fajka na dnes bude o viere... Vnímam ju ako základný aspekt kultúry a pilier umenia. Ilja Erenburg, autor milej knižky Trinásť fajok sa k tejto téme vyjadruje vo fajke dvanástej, nazvanej „Fajka sv. Huberta,“ ktorú otvára úvahou: „Je nepostihnuteľná piatimi zmyslami, je úplne cudzia rozumu a predsa vieme, že trvá a hory prenáša. Najprv je tu nevyhnutnosť, potom prichádza zázrak a výsledkom, akýmsi odkazom, je viera.“ Veľkú pozornosť viere, tomuto transcendentnému fenoménu všeobecne rozšírenej ľudskej prapodstaty venuje Apoštol Pavol vo svojom liste Židom: „Viera je zaiste podstatou toho, čoho sa nádejame, a dôvodom toho čo nevidíme... Vierou prešli Židia cez Červené more ako po suchu, a keď sa potom Egypťania pokúsili o to, potopili sa.“ Nuž, vieru chápem ako dar a zázrak, ktorý sa rodí z inšpirácie. To je ta jej podstatná podoba s kultúrou a umením. Viera je celkom mimo bežnú realitu, v čom (pre niekoho možno paradoxne) spočíva jej neuveriteľná príťažlivosť. Človek odjakživa s neobyčajným zanietením veril v Boha, v lásku, vo všetko zmyslami neuchopiteľné a teda nepochopiteľné a tak sa dostal na prah kultúrneho rozvoja. Viera i kultúra majú svoj základ v inšpirácii, ktorá je rodiskom umenia: hudba, spev, poézia... Veľký antický filozof Aristoteles nazýva básnika pojmom entheos, čo v preklade zo starej gréčtiny znamená „posadnutý Bohom.“ Viera, kultúra, inšpirácia, aj umenie vyšli z jedného zdroja, označovaného už v staroveku ako Logos a Duch. Logos – to je poriadok, harmónia, tvar... Duch zase inšpirácia, extáza, tvorivé vzopätie. Oba tieto princípy, zakotvené vo viere, sú nevyhnutne prítomné v každom umeleckom diele. Platí to pre každú ľudskú činnosť, v ktorej sa nachádza aspoň štipka radosti a rovnako tak práve viera podnecuje aj vedecké poznanie, objavovanie. Živí sa intuíciou a tvorivosťou, korení v našej duši a skúsenosti, otvára nádej a prináša komunikáciu: o radosť sa človek delí rád a zanietene, priam s pudovou závislosťou, pretože každý túži po uznaní svojej existencie – je unášaný vierou. Vidí sa mi, že redukovať pojem viery len na akúsi teologickú kategóriu je mylné... A tak mi z toho vychádza, že viera nie je iba nadzmyselnou teóriou, ohradenou bariérami náboženstva, ale základnou ľudskou túžbou a potrebou.